Scholengemeenschap Kerobei
MENU

Passend Onderwijs

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs op de school ”om de hoek”.

Om te zorgen dat er voor elk kind een zo passend mogelijke plek is in het onderwijs, zijn alle scholen in Nederland aangesloten bij een samenwerkingsverband Passend Onderwijs. De bij het samenwerkingsverband aangesloten schoolbesturen maken afspraken over hoe de diverse schoolbesturen zich inspannen om zoveel mogelijk kinderen verantwoord te kunnen begeleiden op de school ‘om de hoek’ of, als dat nodig is, in het speciaal (basis)onderwijs. Dus: ‘gewoon waar het kan, speciaal als het moet’. Hoe het samenwerkingsverband dat doet, staat in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Alle scholen van Kerobei zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Limburg: https://www.swvpo.nl/ Daar vindt u ook het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband.

Zorgplicht

Elke basisschool in Nederland heeft een zogenaamde ‘zorgplicht’. Dat betekent dat ouders hun kind kunnen aanmelden bij een basisschool naar keuze en dat die school dan samen met ouders en eventuele andere bij het kind en/of gezin betrokkenen (denk aan peuterspeelzaal, kinderopvang, gezinscoach, sociale wijkteam, speciale zorgvoorzieningen en specialisten) in beeld brengt wat het kind op school nodig heeft. De school kan hierbij extern advies inwinnen, bijvoorbeeld bij de aan school verbonden orthopedagoog van de afdeling bovenschoolse ondersteuning van Kerobei. Als de betreffende basisschool zelf passend onderwijs kan bieden, eventueel met extra ondersteuning, dan kan het kind worden ingeschreven.

Als de basisschool toch niet voor passend onderwijs kan zorgen, ook niet met extra ondersteuning, dan zorgt die school dat er een passend aanbod komt op een andere basisschool, of dat er een toelaatbaarheidsverklaring wordt aangevraagd waarmee de ouders hun kind kunnen aanmelden bij een school voor speciaal basisonderwijs (Sbo, in onze regio bijvoorbeeld De Lings en De Schans) of speciaal onderwijs (SO, bijvoorbeeld op De Talentencampus Venlo of de Mytylschool). Die toelaatbaarheidsverklaring wordt aangevraagd bij het samenwerkingsverband. De school weet hoe dat in zijn werk gaat.

Basisondersteuning en extra ondersteuning op de basisschool

Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die de basisschool zelf kan bieden om te zorgen dat het kind zich naar zijn of haar mogelijkheden kan ontwikkelen. Denk daarbij aan extra aandacht door de leerkracht, werken met groepsplannen, verlengde instructie, werken met maatjes, remediale hulp, etc. Dat geldt ook voor preventieve en licht curatieve interventies voor kinderen met ernstige lees-en spellingsproblemen, dyslexie, ernstige rekenproblemen, gedragsproblemen, etc. Ook begeleiding van kinderen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid valt onder de basisondersteuning.
Hoe elke school hier invulling aan geeft, staat in de schoolgids en kan per school verschillen.

Soms heeft een kind meer nodig dan de school binnen de basisondersteuning kan bieden. De school kan dan een beroep doen op extra ondersteuning uit middelen van het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Limburg. Die middelen zijn aan schoolbesturen toegekend. Kerobei kent die middelen vervolgens weer toe aan elke individuele Kerobei-school. Deze zoekt een passende invulling voor kinderen die deze extra ondersteuning nodig hebben. De mogelijkheden die de school biedt staan in de schoolgids, al is het voor deze kinderen vaak maatwerk. Eventueel wordt die invulling per scholencluster georganiseerd. Scholenclusters zijn enkele bij elkaar in de buurt liggende scholen die op dit gebied met elkaar samenwerken. Binnen zo’n scholencluster kunnen leraren met speciale taken en expertise worden ingezet, of een ambulant begeleider van een andere stichting. Deze leraar of begeleider kan over de schouder van school meekijken en advies uitbrengen, maar kan ook daadwerkelijk in de klas meedoen om de leerkracht te ondersteunen met individuele kinderen of met groepjes kinderen te werken. De daadwerkelijke afspraken hierover maken de school en de speciale leraar samen, uiteraard in overleg en in afstemming met de ouders. Als de speciale leraar wat langer bij een kind betrokken is, worden de afspraken vastgelegd in een zogenaamd “ontwikkelingsperspectief” (OPP) van de leerling, waarvan het handelingsdeel in afstemming met ouders moet worden opgesteld.

Gezamenlijke afspraken zijn er ook tussen Kerobei en de gemeenten waar onze scholen liggen (Venlo, Beesel, Peel en Maas) over de inzet van het sociale wijkteam (gemeente Venlo) en de gezinscoaches (de andere gemeenten) op onze scholen, om ouders en/of scholen bij te staan als het functioneren van het kind thuis en op school in onderlinge samenhang onder druk staat. Hoe deze gezinscoach door ouders en school kan worden ingeschakeld verschilt per gemeente. De teamleider van de betreffende school kan daarover meer informatie verstrekken. 

Plaatsing in het speciaal (basis-)onderwijs

Voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs en in het speciaal onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Limburg nodig. Zo’n toelaatbaarheidsverklaring wordt door de school van herkomst aangevraagd als blijkt dat die school niet langer in staat is om passend onderwijs te bieden of, wanneer het kind nog niet op school zit, als die school inschat dat deze niet kan aansluiten bij de ondersteuningsbehoeften van het kind. Al is de school de formele aanvrager, de ouders spelen daarbij een belangrijke rol. Ouders zullen altijd bij de afweging worden betrokken en er wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de wens van de ouders. In de regel komen ouders, school en de betrokken deskundigen tot een gezamenlijk gedragen besluit. Als dit uiteindelijk niet mogelijk is (alleen in het uiterste geval), dan geldt de wettelijke regeling dat de school ook zonder toestemming van ouders een toelaatbaarheidsverklaring kan aanvragen bij het samenwerkingsverband.

Uitzonderingen: ondersteuning vanuit cluster 1 en 2

Bij het ingaan van Passend Onderwijs in 2014, zijn er voor cluster 1 (blinde en slechtziende kinderen) en cluster 2 (doof of slechthorend en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis) speciale criteria opgesteld. Als een kind aan die criteria voldoet, dan kan er sprake zijn van extra ondersteuning op de basisschool of plaatsing in het speciaal onderwijs voor cluster 1 of 2. De begeleidingsmogelijkheden op de basisschool of de noodzaak voor plaatsing in het speciaal onderwijs van cluster 1 of 2 wordt dus in belangrijke mate bepaald door een commissie van elk cluster zelf. Voor meer informatie kunt u terecht bij de teamleider van uw school of bij www.visio.org (cluster 1) of www.vituszuid.nl (cluster 2, klik eventueel door naar De Taalbrug).

Tot slot

Zoals elke school in de schoolgids het schoolondersteuningsprofiel heeft opgenomen, zo heeft Kerobei een bestuursondersteuningsprofiel waarin bovenstaande verder is uitgewerkt. Hieronder staat een link naar dit bestuursondersteuningsprofiel. Heeft u nog vragen over Passend Onderwijs op de scholen van Kerobei, neem dan gerust contact op met de teamleider van de school of met mevr. Lisette Huinck, stafmedewerker bovenschoolse ondersteuning, 077‑3968888, lisette.huinck@kerobei.nl

Klik hier voor meer informatie over de afdeling passend onderwijs en hun werkwijze.

Klik hier voor het bestuursondersteuningsprofiel.

Wat we hopen nooit te hoeven inzetten, maar wat wel belangrijk is, is het Protocol schorsing en verwijdering. Dat treft u hier aan.